Operasjonssenteret

Her er hjertet av alle operasjoner i Abyss

I operasjonssenteret til Abyss styrer Åge skuta sammen med sine kolleger. De har oversikt over det aller meste som foregår.

Her er hjertet av alle operasjoner i Abyss

- Alt operasjonelt som foregår i Abyss, har vi på et eller annet nivå noe med å gjøre. Det er også hele poenget med operasjonssenteret - å være det sentrale organet i Abyss som har overblikket over alle operasjoner, forklarer Åge Lyster, teamleder for operasjonssenteret.

 

Den viktige nødfunksjonen

I tillegg opprettholder de den særdeles viktige beredskapsfunksjonen i Abyss og i flåten med fartøy. Øverst i varslingslisten står nemlig operasjonssenteret.

- Vi håndterer all beredskap knyttet til potensielle rømningshendelser, akutte behov hos kundene, og  eventuelle uønskede hendelser som kan oppstå ute blant flåten vår. Vi varsles alltid først og kan dermed raskt sette til verks nødvendige aksjoner som må til for å løse enhver situasjon, forteller Åge.

Han forklarer videre at med full oversikt over egen flåte og ressurser kan vi både bistå med egne fartøy ved en nødsituasjon eller tilkalle hjelp eksternt. Det kan være snakk om miljørelaterte hendelser, utstyrsrelaterte, eller hendelser hvor mennesker er involvert.

 

Fra venstre: Alf, Åge, Gary og Marius. Disse utgjør kjerneteamet til operasjonssenteret. I tillegg har Abyss flere på vaktordningen. 

 

Kompetent team

Med seg på operasjonssenteret har Åge tre kolleger som utgjør det daglige teamet.

Åge Lyster -  Teamleder Operasjonssenter

fra Kristiansund

Gary Jones - Operasjonskoordinator

fra Southampton, UK 

Alf William Ofstad - Operasjonsansvarlig

fra Kristiansund

Marius Betten - Mannskapsansvarlig

fra Smøla

 

- Selv har jeg jobbet hele min yrkeskarriere i maritim næring, og de siste 11 årene i Abyss. Alf William og Gary har mange års erfaring fra arbeid i Operasjonssentermiljø fra leverandørindustrien til oljenæringen. Og Marius har mange års erfaring fra oppdrettsnæringen i ulike roller. Sammen utgjør vi en tverrfaglig gjeng med solid kompetanse og erfaring fra næringa, sier Åge.

 

På vakt 24/7

Firkløveren utgjør det som kalles kjerneteamet på operasjonssenteret, men de har også ytterligere tre personer som er en del av det utvidede operasjonssenteret.

- Vi fire i kjerneteamet jobber vanlig arbeidstid i uka, men i tillegg har vi en vaktordning der vi bytter på å være tilgjengelig og i beredskap utenom normal arbeidstid. For å få denne kabalen til å gå opp på kveld og helg har vi tre ekstra personer som bistår og som utgjør et utvidet operasjonssenter, forklarer Marius Betten, mannskapsansvarlig i operasjonssenteret til Abyss.

 

Marius Betten er mannskapsansvarlig i Abyss.

Alle de tre i det utvidede teamet har til vanlig andre roller i Abyss, i tillegg til å være en del av vaktordningen. De er dermed godt kjent og kompetente til å håndtere det som måtte dukke opp av hendelser på vakt i operasjonssenteret.

 

Nybrotsarbeid

Abyss har avdelingskontorer på 5 lokasjoner i Norge.  Disse sørger for lokal support og oppfølging av lokale kunder, mens det sentraliserte operasjonssenteret sørger for at flåten på 30 fartøy er godt koordinert og at logistikken flyter.  

- Så vidt meg bekjent er vi det eneste selskapet i servicebåtnæringen som har organisert oss slik med et sentralt operasjonssenter. Det vil jeg påstå er en styrke for oss, og en stor fordel for kundene våre. Vi er tilgjengelig hele døgnet og dekker hele landet, slik at de i prinsippet bare trenger å forholde seg til én aktør, sier Alf William Ofstad, operasjonsansvarlig.

 

Les også: Abyss sine Islandsfarere

 

Varierte oppdrag

Det daglige arbeidet til “Ops´en” består av oppgaver med et langsiktig perspektiv, men også kortsiktige oppdrag, eller det de kaller for “spot-oppdrag”.

- Nå er vi allerede godt i gang med planlegging av alle langsiktige oppdrag for 2025, som innebærer alle servicer på oppdrettsanlegg, notvask, spyleoppdrag, brakklegging, avlusing, oppsett av nye og nedrigg av gamle anlegg blant mye annet, sier Åge. 

 

Åge Lyster er teamleder for operasjonssenteret til Abyss. 

 

Et annet oppdrag de også får mye av, både langsiktige planlagte, men også kortsiktige spot-oppdrag, er dykking. Åge fortsetter;

- Dykkeroppdrag er nok det vi får inn og håndterer aller mest. Det kan være alt fra inspeksjoner med dykker/ROV, reparasjon av skrog og utstyr, propellpolering, skrogvask, sveising, montering/demontering av utstyr, utskifting av ventiler, blinding av sjøkister og inntak, tykkelsesmåling og thruster replacement.

Abyss har mange kompetente og sertifiserte dykkere og ROV-piloter, og her kan du lese mer om våre dykketjenester.

 

Les også: Les mer om dykkertjenester

 

Støttefunksjon

Utover alt dette er også operasjonssenteret en støttende funksjon for alle båtene ute i flåten. Det kan være mange ulike utfordringer i det daglige for mannskapene og båtene. I de tilfellene det er nødvendig med bistand, så sørger operasjonssenteret for å løse enhver utfordring, uansett hva det måtte være.

 

Har du et oppdrag til oss? Ta kontakt

 

 

 


Abyss’ sine Islandsfarere

21 juni 2024

Ombord på servicefartøyet Fosnafjord finner du mannskapet Emil, Åge og Jakob. De er en del av Abyss sin serviceflåte på Island.

Scroll til toppen